Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Színházak

    Zsámbéki Színházi Bázis

    • Előadások
    • Galériák
    • Hírek
    • Írások
    • Műsor
    • Épület
    • Igazgatóság
    • Történet
    • 2018/2019
    • 2017/2018
    • 2016/2017
    • 2015/2016
    • 2014/2015
    • 2013/2014
    • 2012/2013
    • 2011/2012
    • 2010/2011
    • 2009/2010
    • 2008/2009
    • 2007/2008
    • 2006/2007
    • 2005/2006
    • 2004/2005
    • 2003/2004
    • 2002/2003

    Borbély SzilárdHalotti pompa

    A Zsámbéki Színházi Bázis és a Debreceni Csokonai Színház bemutatója
    • SzereplőBicskei IstvánCsikos SándorKiss Gergely MátéEdelényi VivienRáckevei AnnaÚjhelyi KingaVarga JózsefOleg ZsukovszkijIfj. Vidnyánszky Attila
    Zenei közreműködők: Pál István, Hegedűs Máté
    • rendezőVidnyánszky Attila
    • szinpadra alkalmaztaVidnyánszky Attila
    • díszlettervezőOndraschek Péter
    • jelmeztervezőOndraschek Péter
    • dramaturgRideg Zsófia
    • zenePál István "Szalonna"
    • koreográfusOleg Zsukovszkij
    • ügyelőKató Anikó
    • súgóNánási Andrea
    • rendezőasszisztensSóvágó Csaba

    "Ha könnyeim, ha arcomon,

    Mint éles kések, mély árkot húznak,

    S az égi fények a tárgyakon,

    Mint tövisek, szemembe szúrnak,

    A bánatom, mely lelkemig hat,

    Akár a tõr, akár tüzes vas,

    A dolgok közt, ha Rád találok,

    Tudom, nem az Élet vár ott,

    Hanem, aki már messze jár

    S a Szavak között nem talál

    Magának egy puszta helyet,

    Amelyben volna bent a Kezdet,

    Legyõzve ott az Allegóriát,

    Kezdõdne a Feltámadás,

    S mint ismeretlen nyelvû Textust

    Recitálnám a Resurexust,

    Így írná testem majd a Végbe

    Az Exitust, akkor az Égbe'

    Nem tudná semmi Gondolat,

    Hogy Krisztusunknak hódolat!

    Borbély Szilárd: ROSARIUM/ A Szavakért


    Borbély Szilárd két mûvét (Halotti pompa és a Míg alszik szívünk Jézuskája) fordítja le a színház nyelvére Vidnyánszky Attila. Merész vállalkozás, annál is inkább, mert két alapvetõen eltérõ alkatú, szemléletû mûvész találkozása ez: a költõ számára „nincs katarzis, nincs feloldás”… Vidnyánszky Attila legsötétebb (Robero Zucco, Gyilkosság a székesegyházban, Szarvassá vált fiú…) témájú elõadásai is nyújtanak valamiféle feloldást a nézõ számára, a rendezõ hisz a katarzis gyógyító erejében. Hol van hát a híd e két alkotó között?

    „A gyilkosság igézetében él a világ…” A Halotti pompa hátterében egy felfoghatatlanul szörnyû tett áll, mint tõr a szívben, amely már csak tértõl és idõtõl elemelten, a nyelv embertelenségén keresztül, az istenek néma világát sejtetve mondható ki. Himnikus formát választ a szerzõ, amely az ismétlést és az esendõséget hordja magában. A színház megrázóan sûrû terében rítussá válik a költõi szöveg. A Míg alszunk szívünk Jézuskája játékos, olykor blaszfémiába hajló hangvétele átszövi az elõadást.

    Talán a híd kettejük között épp ez: a születõ élethez való viszonyulásuk.

    Tudom, hogy egy kritikus – ha komolyan akarja venni magát – nyomorult élete során alig néhányszor engedheti meg magának a „leg”-ek luxusát, de most ezt nem akarom elspórolni: az összefüggõ szövegvilág, amely az utóbbi öt évben Borbély Szilárd mint szerzõi név köré épül, a legfontosabb fejleménye napjaink magyar irodalmának. A Vigilia Kiadó kiváló esszésorozatában megjelent legújabb kötetének címe érvényes az egész korpuszra: egy gyilkosság mellékszálai tekergõznek nyelvi regisztereken és mûfajokon keresztül. Ha nagyon leegyszerûsítem, van egy történet: egy brutális rablótámadás és annak következményei, elsõsorban az anya elvesztése; illetve van egy metafizikai botrány: a gyilkosság. Ezek íródnak újra Borbély verseiben (Halotti Pompa), a versek jegyzeteként szereplõ újsághírekben, esszéiben, interjúiban, egy publicisztikájában és – áttételesen, de – a Míg alszik szívünk Jézuskája címû betlehemes misztériumban is. Borbély mûveinek alapegysége nem a vers vagy a ciklus, hanem a kötetegész (a képekkel, kísérõszövegekkel együtt), az esszék és interjúk megjelenése után úgy gondolhatjuk tovább, hogy a valóban szokatlanul szervesen építkezõ Halotti Pompa egyes verseinek kínálkozó értelmezési kerete a köteten kívülre terjed. De az Egy gyilkosság mellékszálai jóval több, mint hasznos kommentár az utóbbi évek legsikeresebb verseskönyvéhez. ..az egyik legfontosabb alapvetést: a gyilkosság istenjel, és Jézus halála óta „minden testben Krisztust ölik meg, és ugyanakkor minden test Krisztusba veti reménységét”.

    ….egy olyan szuverén eszme- és fogalomrendszer bontakozik ki elõttünk, amely az erkölcs, a teológia és a filozófia alapjaira kérdez rá, és legtöbbször nagyon erõs válaszokat kap. Ez a rendszer állításaiban apokrif, attitûdjében szakrális. Az esszék énje a felvilágosodás gyermeke, de annak törekvéseiben bízni nem, csak – mint vallásban – hinni tud. Úgy virrasztja a jövõt, hogy nyelvének mintázatán kirajzolódik a minden reményt fölülíró botrány, a bomlásnak induló Jézus halott arca…..

    (Urfi Péter kritikája Borbély Szilárd: Egy gyilkosság mellékszálai címû kötetérõl)

    Magyar Narancs




    „Mit tud kezdeni a színház egy olyan személyes tragédiával, mely egy ponton költészetté válik? A debreceni Csokonai Színház Halotti pompa című ősbemutatója nemcsak a cím mögötti ismert tragédia miatt nehéz előadás, hanem az abból táplálkozó irodalmi művek miatt is. Egyszerre szomorú és kegyetlenül nehéz, amit a színpadon látunk - a rendező, Vidnyánszky Attila különös érzékenységgel, de korántsem érzelgősen nyúlt hozzá Borbély Szilárd műveihez, így nem egyszerűsíti le azokat.

    2008 nyarán - akkori fázisában - már találkozhattak a nézők a színházi bázison készülő előadással Zsámbékon. A debreceni bemutató 2009. januárjában volt.

    De idén is visszatérnek a színházi bázisra, mert ez a tér kivételes lehetőségeket kínál. A zsámbéki térben felkínálkozó hatalmas mélységet kihasználja a rendezés, ahogyan egyre beljebb haladunk, fokozatosan eltűnik a világi realitás mezeje. ..

    Az első keskeny sáv, mely hozzánk a legközelebb van, a realista színházi nyelvé. Egy férfit és egy nőt látunk, a férfi apró, jelzés értékű karácsonyfát farag bele épp a talpazatba, a nő az ünnepi sütemény tésztáját gyúrja….

    Hátrafelé haladva a színpad mélységében a színészek hol a történet szereplőiként, hol a versek világának megszólaltatóiként jelennek meg. Ez a Borbély-költemények világa, itt villannak fel az erős lírai képek, itt jut szóhoz az író eseményektől elszakadó, kereszténységen elmélkedő filozófiája…

    A profán betlehemes játék a megváltás örömére emlékeztet, a megváltás azonban elmarad Borbély Szilárd verseiben. És ha nem történik meg a feltámadás, akkor marad a halál, és a halálban mindenki, tetteitől függetlenül egyenlő…

    A szövegekben és az előadásban … a Golgota, a bűn vagy a keresztre feszítés, a zsidó Jézus problematikája a holokausztig vezet el. …, „az emberi eszmékkel legirracionálisabban szemben álló történelmi tapasztalathoz”.

    Ekkor már a képek és a színészek mozgása pusztán metaforikus, a vagon zakatolva, lassan eltűnik, az utazók nyers tésztából kapnak Dávid-csillagot homlokukra.” Sors Vera

    2008. 09. 11.

    Galéria

    • Halotti pompa
      Halotti pompa
      Halotti pompa
      Halotti pompa
      A Zsámbéki Színházi Bázison bemutatták Borbély Szilárd: Halotti pompa című darabját Vidnyánszky Attila rendezésében. Az előadás a Zsámbéki Színházi Bázis és a Debreceni Csokonai Színház közös bemutatója.
      2008. szeptember 11.
      Színházi Bázis

    Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

    • Zsámbéki szombatok
    • Haditechnikai Múzeum
    • Y.East

    Színház-választó

    Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!
    • budapesti
    • vidéki
    • nyári
    • határon túli
    • külföldi
    • nemzetiségi
    • fesztivál
    • intézmény
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu