Portré
Hajdu Szabolcs
Életrajz
Debrecen, 1972. január 26. – magyar filmrendező, forgatókönyvíró, színész.
A budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetem elvégzése után színészként kezdte a pályáját, majd két kisjátékfilm után, 2001-ben megrendezte első, Macerás ügyek című nagyjátékfilmjét, amely számos magyarországi és külföldi fesztiválon is elismerésben részesült. Amellett, hogy a Magyar Filmszemlén különböző kategóriákban több alkalommal is taroltak a filmjei, és a fődíjat is többízben elnyerte, jelentős elismerésnek számít, hogy a Fehér tenyér (2006) és a Bibliotheque Pascal (2010) című alkotásait Magyarország Oscar-díjra jelölte. Erős szálak kötik Romániához, ahol huzamosabb ideig élt és alkotott, filmjeiben pedig az erdélyi színészek mellett neves román alkotókkal is közreműködött, akik között Oana Pelea, Gheorghe Dinică, Andi Vasluianu, Răzvan Vasilescu és Ion Sapdaru neve is megemlíthető. Az erőteljesen sajátos és konvencióktól mentes alkotásairól ismert rendező színészként és szerzőként is része az előadásnak, hiszen a Békeidő szövege a szereplők ötleteinek és improvizációinak felhasználásával született.
Játszott a Krétakör Toronykút című előadásában és rendezte a Színház és Irodalom sorozatában a Háziőrizetes című felolvasószínházat.
Képsorozatok
-
Interjúk
„Mindig egy lépéssel a világ változása előtt” – interjú Balázs Attila fesztiváligazgatóval a TESZT 15 évéről
Tizenötödszörre vázolt sűrített képet az elmúlt egy év valóságáról, a világ aktuális állapotáról a Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó – TESZT. Honnan indult, és merre tart a seregszemle – erről kérdeztük Balázs Attila fesztiváligazgatót, a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház vezetőjét. -
Interjúk
„Olyan nyugalmat és felszabadultságot máskor nem érzek, mint éneklés közben”
Mezei Kinga színész, rendező, a Zentai Magyar Kamaraszínház művészeti vezetője. Legutóbbi rendezése a Hidegpróba Sziveri János költő és Benes József képzőművész életéből és alkotásaiból inspirálódik. Szerda Zsófia -
Művészek írták
Tragédia (Oidipusz éneke) – Világpremier
Szophoklész tragédiát írt, nem drámát – állítja a rendező. A tragédia szakrális forma. Amit hét színésszel: nem pszichológiai elemzésekre épülő dialógusokból formál meg az író-rendező. A kórusszerű vagy szóló dalok, a szakrális zeneiség, a költői tér és fények adják a teátrális formát. Az archaikus szöveg is a – szárd eredetű – Alessandro Serráé, ugyanő tervezte a díszletet, fényeket, ruhákat is. Szegő György