A tavasz ébredése – bemutató bérletszünetben
Március 30-án, szombaton 19 órakor a Szakszervezetek Művelődési Házának színpadán, színpadi nézőtérrel mutatja be a Harag György Társulat A tavasz ébredése című fizikai színházi előadást.
„Az alkotókkal közösen régóta tervezzük ennek az előadásnak a létrehozását, eredeti elképzeléseink szerint már az elmúlt évadban szerettük volna bemutatni. Bár sokféle anyagi és szervezési nehézség merült fel, nem mondtunk le a projektről, és úgy gondolom, nagyon helyesen tettük, mert egy valóban izgalmas, a korábbiaktól egészen eltérő stílusú és szerkezetű előadás jött létre, amivel egy kicsit másfajta színházcsinálási módszert mutatunk meg a szatmári közönségnek. A rendező korábban már több ízben dolgozott a társulattal mint koreográfus és tréner, ezt a munkát is hosszas és elmélyült tréningezéssel alapozta meg. Az előadás elsősorban a fiatal közönséget célozza meg, olyan, máig érvényes üzenetekkel, amelyek jelentős részét a kép- és a mozgás nyelvén közvetíti, megőrizve a darab szövegének vezérfonalát. Valódi színházi csemegének szánjuk, amely által az alkotók őszintén beszélnek máig gyakran tabusított jelenségekről, az érzéki, szexuális ébredés kamaszkori állapotairól, illetve ezek ütközéséről a felnőttek sokszor kevéssé empatikus, ítélkező és elnyomó, vagy merev és büntetés-centrikus társadalmi normáival.” – nyilatkozta a készülő előadásról Bessenyei Gedő István társulatigazgató.
„A Harag György Társulattól érkezett a felkérés a közös munkára, hogy egy mozgás alapú előadást készítsünk – ennek kapcsán találtam rá A tavasz ébredése című darabra, ami a test felfedezéséről, a szexualitásról szól. Úgy gondoltam, hogy a tematika jól illene egy fizikai színházi előadáshoz. Régóta kísérletezek a fizikai színházzal, mely a testet használja fel, hogy különböző állapotokat megfogalmazzon és ezekben az állapotokban szólaljon meg a szöveg” – mondja Györfi Csaba rendező-koreográfus.
Wedekind gyermektragédiájában minden szereplő mintha előre tudná a sorsát, mintha ők maguk irányítanák életüket és saját akaratukból járnák be azt az utat, ami nekik ki lett jelölve. Előrevetítik saját negatív előjelű sorsukat, mégsem dolgoznak ellene, hanem haladnak az úton előre. A szereplők hétköznapi hősök, akik már elvesztek vagy veszendőben vannak zűrzavaros élet-ösvényeken, tapasztalni, érezni és érteni vágyó fiatalok, akiket nem hallgat meg senki. Ezek a kamaszok reménykednek, vágyakoznak, kutatnak, felfedeznek, felismernek, de hiába kérnek segítséget, magukra maradnak az őszinteségükkel. E lázadó fiatalok a saját értékrendjük tükrében cselekednek, a társadalmi normáknak pedig nem tudnak megfelelni. Milyen is ez a társadalmi rend? Mit adhat a család, mint rendszer, mi az egészséges kontrol a gyerekre nézve? Hogyan hat a fiatalokra a merev oktatási rendszer? Mit ad és ezzel egy időben mit vesz el?
A szereplők mindannyian saját boldogságuk keresése közben ütköznek falakba egy torz társadalmi rend keretei között, melyben kőkemény szabályok és normák lehetetlenítik el a tudásvágyat, a tettvágyat, a fejlődést és egyáltalán a testtel, a szexualitással kapcsolatos viszonyaikat. Romlott családokat, boldogtalan, kiutat nem találó, megrekedt gyerekek játékát látjuk. Az előadásban a testiség és fizikalitás az emberi viszonyokra erősít rá, egy olyan nyelvezetet keres, ahol a képekben való fogalmazás és az előadók testi jelenideje - ezáltal a karakterek jelenideje – kerül előtérbe. Fizikai színház ez, mely nyelvezetében egyaránt épít a verbalitásra és a test nonverbális erejére, a két kifejező mód fúziójából létrehozva valami újszerűt.
Az előadás szereplői: Bogár Barbara, Budizsa Evelin, Frumen Gergő, Gál Ágnes, Gedő Zsolt, Laczkó Tekla, Moldován Blanka, Orbán Zsolt és Poszet Nándor. Koreográfusai Györfi Csaba és Tőkés Imola m. v., díszlet- és jelmeztervezője Cs. Kiss Zsuzsanna m.v., dramaturgja Czvikker Katalin m. v., ügyelője és súgója Szabó Ritta. A produkcióban hallható zenei montázs Moldován Blanka munkája.
Az előadásra jegyek válthatók az Északi Színház Horea utcai jegyirodájában, munkanapokon 10 és 17, szombaton 10 és 13 óra között, illetve egy órával az előadás előtt a helyszínen. Online jegyvásárlás: biletmaster.ro.
„A Harag György Társulattól érkezett a felkérés a közös munkára, hogy egy mozgás alapú előadást készítsünk – ennek kapcsán találtam rá A tavasz ébredése című darabra, ami a test felfedezéséről, a szexualitásról szól. Úgy gondoltam, hogy a tematika jól illene egy fizikai színházi előadáshoz. Régóta kísérletezek a fizikai színházzal, mely a testet használja fel, hogy különböző állapotokat megfogalmazzon és ezekben az állapotokban szólaljon meg a szöveg” – mondja Györfi Csaba rendező-koreográfus.
Wedekind gyermektragédiájában minden szereplő mintha előre tudná a sorsát, mintha ők maguk irányítanák életüket és saját akaratukból járnák be azt az utat, ami nekik ki lett jelölve. Előrevetítik saját negatív előjelű sorsukat, mégsem dolgoznak ellene, hanem haladnak az úton előre. A szereplők hétköznapi hősök, akik már elvesztek vagy veszendőben vannak zűrzavaros élet-ösvényeken, tapasztalni, érezni és érteni vágyó fiatalok, akiket nem hallgat meg senki. Ezek a kamaszok reménykednek, vágyakoznak, kutatnak, felfedeznek, felismernek, de hiába kérnek segítséget, magukra maradnak az őszinteségükkel. E lázadó fiatalok a saját értékrendjük tükrében cselekednek, a társadalmi normáknak pedig nem tudnak megfelelni. Milyen is ez a társadalmi rend? Mit adhat a család, mint rendszer, mi az egészséges kontrol a gyerekre nézve? Hogyan hat a fiatalokra a merev oktatási rendszer? Mit ad és ezzel egy időben mit vesz el?
A szereplők mindannyian saját boldogságuk keresése közben ütköznek falakba egy torz társadalmi rend keretei között, melyben kőkemény szabályok és normák lehetetlenítik el a tudásvágyat, a tettvágyat, a fejlődést és egyáltalán a testtel, a szexualitással kapcsolatos viszonyaikat. Romlott családokat, boldogtalan, kiutat nem találó, megrekedt gyerekek játékát látjuk. Az előadásban a testiség és fizikalitás az emberi viszonyokra erősít rá, egy olyan nyelvezetet keres, ahol a képekben való fogalmazás és az előadók testi jelenideje - ezáltal a karakterek jelenideje – kerül előtérbe. Fizikai színház ez, mely nyelvezetében egyaránt épít a verbalitásra és a test nonverbális erejére, a két kifejező mód fúziójából létrehozva valami újszerűt.
Az előadás szereplői: Bogár Barbara, Budizsa Evelin, Frumen Gergő, Gál Ágnes, Gedő Zsolt, Laczkó Tekla, Moldován Blanka, Orbán Zsolt és Poszet Nándor. Koreográfusai Györfi Csaba és Tőkés Imola m. v., díszlet- és jelmeztervezője Cs. Kiss Zsuzsanna m.v., dramaturgja Czvikker Katalin m. v., ügyelője és súgója Szabó Ritta. A produkcióban hallható zenei montázs Moldován Blanka munkája.
Az előadásra jegyek válthatók az Északi Színház Horea utcai jegyirodájában, munkanapokon 10 és 17, szombaton 10 és 13 óra között, illetve egy órával az előadás előtt a helyszínen. Online jegyvásárlás: biletmaster.ro.