KÁVÉSZÜNET - 5 perc, egy kávé és TÖBB kérdés
Jelenleg próbáljátok Az Őz c. darabot. Hol tart a próbafolyamat?
Azt kell mondanom, hogy pont ott, ahol tartania kell. Nagyon jó ütemben haladunk. Ez egy rendhagyó dramaturgiájú előadás, normális esetben a mellékszereplők segítik fel a főszereplőt a lépcsőfokokon, de ebben az esetben ezt nem tudjuk megtenni érte, hiszen Nagy Mari, aki a darab főszerepét alakítja, már mindent elmondott a jelenetekben. Mari úgy fogalmazott, hogy plakátszínjátszás zajlik, mert ő ágyaz meg nekünk, nem pedig fordítva, és ebben a nagy felelősségben pont jó ütemben haladunk.
Mesélj az általad megformált Angéláról.
Angéla egy teljesen másfajta szociális és anyagi héttérből jön. Egész életében azt gondolja, hogy Encsy Eszterrel, a darab főhősével, legjobb barátságban van. Angéla úgy áldozata Encsy Eszter gyűlöletének, hogy erről semmit sem tud. Az a feladatom, hogy megteremtsem a Nagy Mari alakította Encsy Eszteri által elmesélt világot. Angéla bosszantóan szeretetreméltó és jóságos, és minél inkább ilyen, Encsy Eszter annál jobban gyűlöli.
A nyár folyamán elolvastad a könyvet.
Hatalmas segítség volt, hogy nem csak egy szövegkönyv, hanem a regény is a kezünkben van. Szabó Magda patológiai pontossággal fogalmazta meg a szereplők külső és belső mibenlétét. A könyvet visszacsatolásként is használjuk, megoldást keresünk benne, ha szükséges. Közben patikamérlegen mérjük az arányokat, hogy azt a hatást keltse, amit Szabó Magda akart, mert akkor bontakozik ki Eszter drámája.
A könyvből született a színpadi változat. Most, hogy már mindkettőt ismered, milyen érzések kavarognak benned?
A történet középpontjában Eszter áll, az olvasó a hozzá fűződő viszonyát tudja megfogalmazni. Először gyűlöljük, nem értjük, aztán magunkra ismerünk, hogy jé, ilyenek vagyunk, micsoda érzelmi hullámvasút. A könyvből ki kellett hagyni részeket, és emiatt közös fájdalmaink voltak, de le kellett azokat a kiálló fenyőgallyakat csipdesni, amik nem illettek bele az összképbe, mert mi nem tudjuk ilyen részletességgel kibontani. Már csak az írott példányra koncentrálunk, de nagyon hasznos a sok mögöttes információ, mert ezektől jobb lesz az előadás minősége is.
A darabot Őze Áron rendezi.
El se tudtam korábban képzelni, hogy lehet ezt a történetet színpadra helyezni. Filmszerű a könyv, nem láttam, hogyan lehet ebben a speciális térben megjeleníteni. Áronnak határozott víziója van és ez sokat segít. Nincs más hátra, bízunk benne és megyünk előre.