Lukács Gyöngyi és Ramón Vargas önálló estjei köszöntik a tavaszt az Erkelben
1988 januárjában egy fiatal győri lány emlékezetes beugrása A trubadúr Leonorájaként keltett nagy feltűnést az Erkel Színházban. Lukács Gyöngyi bravúros korai fellépése a drámai-spinto szoprán szerepkörben egy kivételes pályafutás kezdetének bizonyult, amely részeként a budapesti Opera történetében ő formálta meg legfiatalabban Violetta (Traviata), Nedda (Bajazzók), Silvana (Respighi: A láng), Tosca és Amelia Grimaldi (Simon Boccanegra) karakterét. Tosca szerepét többek közt Baselben, Los Angelesben, San Franciscóban és a New Yorki-i Metropolitanben énekelte nagy sikerrel, a milanói Scalában Ricardo Muti vezénylete mellett A végzet hatalma Leonorájaként és Az álarcosbál Ameliájaként zárta szívébe a közönség, Lady Machbetként egyebek mellett a londoni Royal Opera House-ban, az Edinburgh Festiválon, Münchenben, Bécsben, Tokióban, Szöulban, San Franciscóban és Los Angelesben varázsolta el a hallgatóságát, míg Bécsben az Andrea Chénier-ben Plácido Domingo és José Cura partnereként nyújtott felejthetetlen alakítást. A Kossuth-díjas, érdemes művész, az Operaház és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja március 12-én ismét az Erkel Színház deszkáira lép, hogy közönségével együtt itt ünnepelhesse pályafutása 30 éves jubileumát. A gálaest első felében Wagner Tannhäuser, Boito Mefistofele, Bellini Norma, Verdi A trubadúr és Az álarcosbál című operáiból hangoznak el részletek, amelyekben olyan világhírű művészek is közreműködnek, mint Fekete Attila és Alexandru Agache, akivel nem csak az életben, de sokszor a színpadon is egy párt alkotnak. A művésznő férje mellett két lánya, Sahakyan Lusine és Sahakyan Emma is fellép a műsorban. Az est második részében Ponchielli Gioconda című művének keresztmetszete csendül fel, amelynek címszerepe a művésznő régóta dédelgetett szerepálma. Az előadásban Lukács Gyöngyi partnerei Fodor Bernadett, Alexandru Agache és Fekete Attila lesznek. A gálán a Magyar Állami Operaház Énekkarát és Zenekarát Dinyés Dániel vezényli, megbízott karigazgató Csiki Gábor, az est rendezője Aczél András, míg a műsort Bősze Ádám vezeti.
Egy héttel később, március 19-én napjaink egyik neves sztártenorja, a mexikói Ramón Vargas adja első dalestjét az Erkel Színházban. A Magyarországon is rendszeresen fellépő, a világ szinte minden rangos operaszínpadán megfordult népszerű előadó a dal egyszerre intim és lírai műfajába olyan nagyságok után vonja be újra a közönséget a II. János Pál pápa téren, mint Rost Andrea, Orendt Gyula, Edita Gruberová vagy Renée Fleming. A latinos és a mediterrán temperamentumból egyaránt merítő, számos csemegét tartogató est műsorán szerepel Liszt Petrarca-szonettek című, háromrészes lírai dalciklusa, amely témaválasztásán túl stílusában a romantikus bel canto itáliai hagyományait tükrözi. Elhangzik továbbá a 20. századi katalán zene kiemelkedő alakja, Xavier Montsalvatge főművének tekinthető Cinco canciones negras (Öt fekete dal), amely a karibi térség lakóinak zenei motívumaiból és ritmusaiból merített ihletett. A versfeldolgozások közt bölcsődal, szerelmi költemény és életvidám rumba is található. A műsor második részében az olasz zeneirodalom népszerű alakjainak – Leoncavallo, Cilea, Respighi, Mascagni, Denza, Tosti and Rossini – közkedvelt dalai színesítik a programot. Az esten Vargast a brit Charles Spencer kíséri zongorán, aki a tavaly Renée Fleminggel közösen fellépő Hartmut Höllhöz hasonlóan egyike a műfaj legkeresettebb előadóinak, többek között Cecilia Bartoli, Elīna Garanča, Vesselina Kasarova, Petra Lang, Jessye Norman és Ilikó Raimondi dalestjein is közreműködött korábban.