Színházak
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
- 2020/2021
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 1999/2000
- 1995/1996
Giuseppe VerdiAida
Opera négy felvonásban, három részben, olasz nyelven, magyar felirattal
- A királyBerczelly István
- AmnerisWiedemann Bernadett
- AidaSümegi Eszter
- RadamesThiago Arancam
- RamfisPalerdi András
- AmonasroKálmándi Mihály
- FőpapnőSchöck Atala
- HírhozóKiss Péter
- SzólótáncosBedő DoriszMajoros BalázsPőcze EszterSári RékaTabbouch Ali ViktorSzegő András
- rendezőNagy Viktor
- díszlettervezőCsikós Attila
- jelmeztervezőVágó Nelly
- szövegíróAntonio Ghislanzoni
- magyar feliratRomhányi Ágnes
- játékmesterAczél András
- koreográfusFodor Antal
- karigazgatóSzabó Sipos Máté
- karmesterDénes István
Verdi egyik legismertebb operája szenvedéllyel átszőtt szerelmi történet a rabszolgasorsba vetett etióp királylány és a menyegzőjére készülő egyiptomi hadvezér tragikus sorsáról. A szerelmi háromszög és a hatalmi játszmák között vergődő Aida és Radames szívszorító meséjében a szerelmesek lemondanak látszólagos szabadságukról, és a halált választják az igaz érzésekért cserébe.
Verdi egzotikus környezetben játszódó, monumentális erejű zenedrámája, melyet a Kairói Operaház megnyitására írt, a népek megbékélését is hirdeti. A Margitszigeten a Magyar Állami Operaház művészeinek előadásában szabadtéri bemutatóként kerül színre a helyszín adottságaihoz alakított egyedi hangzás- és látványvilággal, külföldi sztárvendéggel a főszerepben. Az egyiptomi hadvezért Thiago Arancam brazil-olasz sztártenor alakítja, aki a fesztivál meghívására először mutatkozik be Magyarországon.
A fiatal énekes, akinek hangját Jose Curáéhoz hasonlítják, énekversenyek többszörös díjazottjaként lett a milánói Accademia Teatro alla Scala tagja és szólistája. 2007-ben Puccini Lidércek című operájában debütált, nemzetközi karrierje a 2008-as Operalia verseny után indult el, melyen három díjat is nyert, köztük a közönség díját. A világ számos operaházban szerepelt sikerrel (Washington, San Francisco, Szentpétervár, Varsó, München, Frankfurt, Torino, London, Berlin, Bécs, Buenos Aires, Rio, Róma, Dortmund, Stockholm, Párizs, Malajzia, Peking, moszkvai Bolsoj), legfőbb szerepei: a Don Jose (Carmen), Pinkerton (Pillangókisasszony), Tosca (Tosca) és Radames (Aida).
I. felvonás
Radames, a király kedvelt hadvezére Ramfis főpaptól értesül az ellenséges etióp hordák betöréséről. Egyetlen vágy tölti be lelkét, hogy őt állítsák a nagy istenek a betolakodókkal szembeszálló egyiptomi hadak élére. Élete nagy célja: küzdeni és győzni Aidáért, az etióp rabszolgalányért, akit imád, és aki viszontszereti őt. Ha mint diadalmas csaták hőse, dicsőségtől övezve tér haza, a király nem tagadhatja meg kérését, és bizonyosan megáldja Aidával kötendő frigyét. Amneris álmainak hőse is az ifjú hadvezér. A büszke királyleány gyanúja azonban már felébredt, és sejti, hogy vetélytársnője Aida. A király ünnepélyesen kihirdeti: Ízisz parancsára Radames áll a győzhetetlen egyiptomi hadak élére, hogy a hazát az ellenségtől megszabadítsa. Aida lelkét fájdalmas vívódás gyötri, hiszen atyja azért fogott fegyvert, hogy őt kiszabadítsa rabságából. Ha győz, Radamesnek kell vesznie, ha pedig szerelmese diadaláért imádkozik, atyja ellen vétkezik.
Phtá templomában Ramfis átnyújtja Radamesnek a szentelt kardot.
II. felvonás
Amneris bizonyosságot akar, ezért csapdát állít Aidának: előbb Radames haláláról beszél, azután látva Aida kétségbeesését, diadalittasan kiáltja: Radames él még. A rabszolganő ujjongása elárulja szívének titkát. Kint felharsannak a diadalmi trombiták, és Amneris indul, hogy mint a fáraó leánya, átnyújtsa a győzelem jelét a hős hadvezérnek.
A fáraóval az élen ujjongó tömeg fogadja a haza megmentőjét. Radames foglyai közt rabláncon hozzák Aida atyját is. Az etióp királynak sikerült kilétét eltitkolnia, leányát is inti, hogy ő se árulja el magát. A fáraó esküt tett, hogy a győzelmes hős bármely kívánságát teljesíti. Radames nagylelkűen az etióp hadifoglyok szabadon bocsátását kéri. Ramfis közbelépésére azonban Aida és atyja túszként továbbra is egyiptomi rabságban marad. A király, hálából a kivívott diadalért, a győztes hadvezérnek adja leánya, Amneris kezét; kettőjükre szálljon majd Egyiptom trónja.
III. felvonás
Aida Radamest várja. Még nem tudja, hogy a hadvezér mit szándékozik közölni vele. Helyette azonban atyja lepi meg. Amonasro, felfedezve Aida titkát, szörnyű átokkal fenyegeti meg leányát, ha nem áll porba sújtott népe mellé. Az újabb etióp csapatok már készen állnak, hogy ismét Egyiptomra törjenek. Aidának meg kell tudnia Radamestől, hogy melyik utat nem szállták meg az egyiptomi seregek. Aida először kétségbeesetten tiltakozik, de végül megtörik és engedelmességet igér. Radames, a hazája iránti hűség és szerelme között ingadozva végül is elbukik. A kilesett titok birtokában Amonasro diadalmasan tör elő rejtekéből, hogy magával ragadja leányát és Radamesszel együtt elmeneküljön. Amneris és a főpap azonban az őröket szólítja, akik a szökevények után rohannak. Míg az etióp király leányával elmenekül, Radames önként adja át kardját Ramfisnak.
IV. felvonás
Amonasrót az üldözők megölték, Aida eltűnt, az áruló Radamesre pedig halál vár. Amneris még mindig szereti az egykori hadvezért és maga elé rendeli. Azt kívánja csak tőle, hogy mondjon le Aidáról. Õ akkor atyja elé járulva kegyelmet kér számára. Radames szemében azonban nincs már értéke a földi életnek. Szót sem ejt védelmére, egyetlen vágya: a sír. A papi bírák halálra ítélik a hazaárulót: elevenen fogják befalazni az Ízisz oltára alatti sziklasírba.
Radames felett bezárul sírjának boltozata. Aida, aki sejtette, hogy milyen sors vár szerelmesére, már korábban elrejtőzött a kripta mélyén. Itt várt reá, hogy lelkük együtt szálljon az örök hazába.
Forrás: Romhányi Ágnes (opera.hu)