Színházak
Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
Anton Pavlovics CsehovPlatonov
- Anna Petrovna Vojnyicevafiatal özvegy, tábornoknéBerekméri Katus
- Szergej Pavlovics VojnyicevVojnyicev tábornok első házasságából származó fiaBányai Kelemen Barna
- Szofja JegorovnaSzergej Pavlovics Vojnyicev feleségeH. Moldován Orsolya
- Porfirij Szemjonovics Glagoljevgazdag oligarchaZalányi Gyula m.v.
- Kirill Porfirjevics GlagoljevGlagoljev fiaBartha László Zsolt
- Marja Jefimovna Grekovafiatal lányGecse Ramóna
- Nyikolaj Ivanovics TrileckijSzása testvére, fiatal orvosLászló Csaba
- JakovVojnyiceva inasa, szakácsMeszesi Oszkár
- Tyimofej Gorgyejevics BugrovkupecÖrdög Miklós Levente
- Mihail Vasziljevics Platonovfalusi tanítóBokor Barna
- Alekszandra Ivanovna (Szása)Platonov felesége, Trileckij húgaTompa Klára
- OsziplótolvajKorpos András
- KátyaSzofja cselédlányaFülöp BeaBekő Fóri Zenkő
- rendezőHarsányi Zsolt
- díszlettervezőAdrian Ganea e.h.
- jelmeztervezőTörök Ilka e.h.
- dramaturgCsép Zoltán
- fordítóElbert János
- koreográfusKis-Luca Kinga
- zenei munkatársDull János
- fénytervezőBányai Tamás
- ügyelőVajda György
- súgóDemeter Márta
- a rendező munkatársaCsiki Zsolt
A talán legismertebb orosz drámaíró színpadi műveinek játszása szép feladat, ugyanakkor nagy kihívás minden társulat számára. Csehov drámáinak világa lenyűgöző a szerző pontos és mély emberábrázolásainak köszönhetően, ami talán nem véletlen, hiszen a szerző mestersége orvos volt. Darabjait általában tragikus hangnemben játsszák annak ellenére, hogy a szerző komédiáknak nevezi szövegeit, mert szereplői életének megfejtéséhez az irónia a kulcs.
A Platonov Csehov kevésbé ismert, és ritkábban játszott darabja. Ez talán azzal is magyarázható, hogy a színmű viszonylag későn, 1920-ban, a szerző halála után tizenhat évvel került elő egy moszkvai bank széfjének felszámolásakor.
A dráma alapproblémája az, hogy egy olyan világban, amelyben az élethelyzetek nagyon erősen meghatározzák az emberek életlehetőségeit, hogyan lehet létezni, megőrizni az egyéniséget és a nemesebb ambíciókat, mi hiteles és mi hamis az emberben, az emberi kapcsolatokban. A Platonov a magányosság különös tragikomédiája, ahol a címszereplő egyfajta abszurd anti-Don Juanként jelenik meg. Menekül az őt üldöző nők elől, de ezekben a szerelmi viszonyokban éli át létezésének leglényegesebb vonását: a magányt.
Csehov a Platonov című színművében arra keresi a választ, hogy egy olyan világban, amelyben az élethelyzetek nagyon erősen meghatározzák az emberek életlehetőségeit, hogyan lehet létezni, megőrizni az egyéniséget és a nemesebb ambíciókat, mi hiteles és mi hamis az emberben, az emberi kapcsolatokban.
A Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata Harsányi Zsolt rendezésében megpróbálja kibontani a Csehov-szöveg sajátosan összetett viszonyrendszereit, s egy a mai korban is érvényes problémaként, a kortárs színjátszás eszközeivel – nagy hangsúlyt fektetve az akusztikus effektusokra és a fényhasználatra – bemutatni a Platonov történetét.
2011. 02. 11.