Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Színházak

    Erkel Színház

    • Előadások
    • Galériák
    • Hírek
    • Írások
    • Műsor
    • Épület
    • Igazgatóság
    • Történet
    • 2021/2022
    • 2020/2021
    • 2019/2020
    • 2018/2019
    • 2017/2018
    • 2016/2017
    • 2015/2016
    • 2014/2015
    • 2013/2014
    • 2006/2007
    • 2004/2005
    • 2003/2004
    • 2002/2003
    • 2001/2002
    • 2000/2001
    • 1999/2000
    • 1998/1999
    • 1997/1998
    • 1996/1997
    • 1995/1996
    • 1994/1995
    • 1993/1994
    • 1992/1993
    • 1990/1991
    • 1986/1987

    Wolfgang Amadeus MozartAz álruhás kertészlány

    Opera
    • PodestaBeöthy-Kiss László
    • SandrinaPéter Cecília
    • BelfioreOcsovay János
    • ArmindaLukács Éva
    • RamiroPesti Emese Sebők Mónika
    • SerpettaMitilineou Cleo
    • NardoHábetler András
    • rendezőKerényi Mihály
    • díszlettervezőBorsa Miklós
    • jelmeztervezőBeda Judit
    • koreográfusAranyos Ágota
    • zenei asszisztensAlter KatalinDinnyés Dániel
    • rendezőasszisztensParóczay Balázs
    W. A. MOZART: LA FINTA GIARDINIERA
    (Az álruhás kertészlány)

    Az ifjú Mozart nyolcadik operáját, Az álruhás kertészlányt 1775-ben mutatták be Münchenben, csaknem egy időben a szerző 19. születésnapjával. A mű Giuseppe Petrosellini olasz nyelvű szövegére íródott. Bár öt évre rá megszületett a darab német nyelvű változata is, mi mégis az első, az olasz verzió mellett döntöttünk, némi rövidítéssel; az eredeti három felvonás helyett két felvonásban játsszuk a művet. Ha a szöveg még el is marad az érett operák Da Ponte által is fényezett virtuóz verselésétől és zseniális dramaturgiájától, a zene már igazi Mozart. Csupa szín, ötlet, szépség és tehetség, áradó fiatalság.

    A történet három szerelmespár konfliktusokkal terhes sorsát bonyolítja. A fő szálon Belfiore gróf és Violante Onesti bárónő története fut. Szenvedélyes kapcsolatuknak egy éve egy csaknem tragédiába torkolló féltékenységi dráma vet véget. Ugyanis a gróf kardjával olyan súlyosan megsebesítette kedvesét, hogy halottnak vélve a lányt, kétségbeesésében világgá futott. Violante azonban felépült, és álruhát öltve - hűséges szolgája, Nardo kíséretében - a nyomába eredt. Így érkezik egy eldugott olasz falucskába, ahol Nardóval egyszerű, dolgos testvérpárként a polgármester, vagyis a Podesta szolgálatába szegődnek. Violante Sandrina álnéven a kertet gondozza, Nardo pedig mindenesként főleg a cserfes szobalány Serpetta meghódításával kísérletezik, egyelőre sikertelenül. Serpetta a Podesta szeretője volt, ám mióta az új kertészlány megjelent a színen, a ház urának szíve már csak őérte dobog.

    A harmadik pár férfi-hangja Ramiro lovag, a szomszédos földesúr. (Az ifjú szerelmest Mozart ugyanis nadrág-szerepnek írta, vagyis női hangra, férfiruhában.) Ramiro újabban költözött ide, és bár gyakori vendég a Podesta házánál, nem is sejti, hogy egykori szerelme, aki szívtelenül faképnél hagyta őt, nem más mint a Podesta unokahúga. Amikor a Podesta bejelenti unokahúga megérkezését - akihez még ma fényes kérő is (Belfiore) látogat -, a két érintett, Ramiro és Violante-Sandrina teljesen gyanútlan.
    Csak a fináléban robban a bomba, ahol Belfiore gróf - a fényes kérő - felismeri az ájult Sandrinában halottnak hitt kedvesét, és egy pillanat múlva Ramiro és Arminda is megdöbben, amikor váratlanul összetalálkoznak. A helyzet olyan komplikált, hogy az első finálé végéig senki nem lel kiutat belőle.

    A második felvonás szinte végig a szerelmesek féltékenységéről, és az új helyzet kiúttalanságáról szól. Sandrina tagadja, hogy ő lenne Violante, s később, amikor Milánóból érkezik egy leirat, miszerint Belfiore grófot Violante Onesti meggyilkolásának a vádjával körözik, már hiába állítja, hogy ő az, akit „megöltek”, senki nem hisz neki. A lány világgá megy, és a társaság több csoportra oszolva keresésére indul a vaksötét éjben, medvebarlanggal, szakadékokkal fenyegető hegyvidéki tájon. Amikor összefutnak a sötétben, mindenki eltéveszti párját, és csak Ramiro fáklyásai vetnek fényt a díszes gyülekezetre. A nagy együttes végére Sandrina-Violante és Belfiore szemmel láthatóan megtébolyodik, ám mindkettőt lefogják és börtönbe csukják.

    Előadásunk itt szünet nélkül elvezet a szerelmesek egymásra találásáig. Violantét és Belfiorét a Podesta szökni hagyja; ők végül kibékülnek és összeházasodnak. A hírre Arminda is feladja ellenállását, és enged Ramiro ostromának, míg Serpetta igennel boldogítja Nardót. Csupán a Podesta marad „pártában”, de azért ő is jó képet vág az általános ünnepléshez.

    Oberfrank Géza

    2004. 09. 19.

    Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

    • Operaház
    • Opera – Eiffel Műhelyház
    • Opera Gördülő

    Színház-választó

    Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!
    • budapesti
    • vidéki
    • nyári
    • határon túli
    • külföldi
    • nemzetiségi
    • fesztivál
    • intézmény
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu