Színházak
Egri Gárdonyi Géza Színház Stúdiószínpad
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
SzophoklészOidipusz király
fordítóBabits Mihály
- OidipuszGörög László
- IokasztéPap Vera
- KreonGál Kristóf
- TeiresziaszCsendes László
- KarvezetőMészáros Máté
- Thébai menekültek karaNagy AdriennHorváth FerencFehér IstvánLisztóczki PéterPintér Kristóf
- HírnökVajda MilánFehér István
- PásztorBalogh András
- TáncosGantner IstvánZambrzycki Ádám
- rendezőBéres Attila
- látványBánki Róza
- díszlettervezőÉ. Kiss Piroska
- dramaturgAri Nagy Barbara
- koreográfusDomján Eszter
- fordítóBabits Mihály
- a rendező munkatársaSirokay Bori
- ügyelőLudányi Andrea
- súgóHorváth Éva
- rendezőasszisztensJakó Bea
Az Oidipusz király az önmegismerés tragédiája, egy ember nagyívű bukása az általa nem ismert tények szorításában. Heidegger szerint „isten-bizonylat”... A címben szereplő „király”-t mégsem tartom fontosnak, mert szeretném, hogy a színpadon ábrázolt történet az emberről szóljon. A két, a három és a négylábúról egyaránt. Oidipusz életének abban a korában van, amikor szembesülnie kell a kérdéssel: ki vagyok én? Ha ember vagyok, aki ebben a világban élek, akkor van énem, amely arra kényszerít, hogy döntéseket hozzak, és cselekedjek. Minden cselekedetem által bűnössé válok - függetlenül attól, hogyan döntök. Ez a bűn szenvedéshez vezet, mert énem egyoldalúságra van ítélve. Cselekedeteimből és szenvedéseimből tanulva azonban olyan belátásra jutok, hogy végül képes leszek legyőzni énemet és magamra találok. Önmagam megismerése a célom, mert önmagunk megismerése isten megismerése (is)…
Oidipusz (is) úgy véli, értelmével uralkodhat a valóságon; szenvedélyes nyomozása az értelem szenvedélye. Azonban amíg azt keresi, hogy mi a rossz okozója a körülötte lévő világban, egyre inkább önmaga mélységeibe pillant és rájön, hogy azt, amit keres, mindvégig magában hordozta. Oidipusz életének kiemelt pillanata ez a megértés, és ez a pillanat mindannyiunk életében bekövetkezik.
Az út innen már csak befelé, a teljes bezárkózás felé vezethet.
A vakok tisztánlátásához. (Béres Attila)
Oidipusz (is) úgy véli, értelmével uralkodhat a valóságon; szenvedélyes nyomozása az értelem szenvedélye. Azonban amíg azt keresi, hogy mi a rossz okozója a körülötte lévő világban, egyre inkább önmaga mélységeibe pillant és rájön, hogy azt, amit keres, mindvégig magában hordozta. Oidipusz életének kiemelt pillanata ez a megértés, és ez a pillanat mindannyiunk életében bekövetkezik.
Az út innen már csak befelé, a teljes bezárkózás felé vezethet.
A vakok tisztánlátásához. (Béres Attila)
2004. 12. 08.
Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok
Színház-választó
Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!