Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Színházak

    Budaörsi Latinovits Színház

    • Előadások
    • Galériák
    • Hírek
    • Írások
    • Műsor
    • Épület
    • Igazgatóság
    • Történet

    Angol kódok

    2015. január 14.
    Koltai Tamás kritikája (Élet és Irodaom LVIII. évfolyam, 51-52. szám, 2014. december 19.) (Harold Pinter: Hazatérés – Budaörsi Latinovits Színház […])

    A magánélet misztériuma gyakran megfejthetetlen, és Harold Pinter nem tartozik azok közé, akik könnyű megfejtést – egyáltalán megfejtést – kínálnak. Hazatérés című, 1964-ben írt színműve a cselekmény külső burkát tekintve ugyanolyan rejtélyes, mint legtöbb darabjáé. Ez a tény csak azokat vonzza, akik nem kedvelik a színházban a túlságosan egyértelmű dolgokat és a csinos csomagocskában hazavihető, piros masnival átkötött tanulságokat. Pinter kíváncsivá tesz, gondolkodóba ejt és kifejezetten nyugtalanít. Igazi drámaíró, a legjobbak közül.
    A Hazatérésben az apa – valamikor hentes volt – osztja meg észak-londoni lakását taxisofőr öccsével és két fiával, akik közül az egyik „melós” és bokszedzésre jár, a másiknak bizonytalan a foglalkozása. A harmadik fiú, Teddy évekkel korábban Amerikába költözött, egyetemi tanár, nős, három fiú apja. Ő az, aki hazatér a feleségével, gyermekei anyjával. Látogatóba. De Ruth, a feleség, aki itthon, a házasságuk előtt fotómodell volt, nem megy vissza a kertes-úszómedencés amerikai otthonba, hanem a londoni családban marad. Mint nő, feleség- és anyapótlék, szexuális szolgáltató és – eltartása fejében e szolgáltatás kiterjesztésével – kereső is.
    Miért? Mik a kölcsönös döntések indokai? Pinter nem ad kódot a megfejtéshez. Minden rejtetten, láthatatlanul történik, a kiismerhetetlen irritációk, elfojtások, frusztrációk, megalázások, szeretethiányos gyűlöletek, kegyetlenségbe burkolt sóvárságok, alá- és fölérendelt hatalmi manipulációk mozgatják a szereplőket, mint a szerző legtöbb darabjában. Valaha ezt nevezték meghatározatlan tárgyiasságnak. De mondhatunk diffúz szorongást, labilitást, bizarr bizonytalanságérzést is.
    A Budaörsi Latinovits Színház helyes kis stúdiószínházat kerített el a színpadán. A szűk játéktérben vastraverzes helyiség, pislogó csupasz villanykörte, lépcső az emeletre, alatta hálóhelyszerű sufni (a tervező: Zöldy Z. Gergely), ami lumpen életmódra utal, noha Sam, a taxis luxusutasokat fuvaroz a limuzinon, Lennynek, a bizonytalan egzisztenciájú, fineszesebb testvérnek pedig, úgy tűnik, lányok futtatásából nem esik nehezére ígéretet tenni Ruthnak egy háromszobás lakás fenntartására. Persze, hogy a szereplők szájából mi igaz, mi nem, az erősen kérdéses, bizarr-kegyetlen, provokatív meséik valóságtartalmát illetően éppoly nehéz eligazodni, mint akkor, amikor – például – Max, az apa egyik pillanatról a másikra leringyózza előbb még könnyes áhítattal ajnározott néhai feleségét.
    De nem is a külső miliő lényeges, hanem a belső. A rendező Berzsenyi Bellaagh Ádám színvonalas, összehangolt szereposztást produkál, a játék alapminősége és szakmai színvonala nem hagy kívánnivalót maga után. A lényeggel azonban baj van, mintha a darabot nem Pinter, hanem egy egyértelmű szerző írta volna. Ami sejtetés, az előadásban direkt. Ami irracionális, az közönségesen hétköznapi. Ami bizarr, az lapos. A darabban szavakkal ölnek, a színpadon a fizikai brutalitás nyomában vér serken. Ruth elkurvul a szemünk láttára – két pasival szendvicset játszik, vetkőztet, széttárt lábbal a fekvő Lenny fölé áll –, ami itt így érdektelen. Csak a belső elmozdulást kellene érzékelnünk. Ha elmozdítja a lábát – és közben mondja is, hogy ezt teszi –, annak miniatűr mozdulattal kell erotikusnak lennie. Ha ehelyett szétterpeszt a lépcső tetején, és a férfiak alá állnak, az nem Pinter, hanem legjobb esetben is Michael Frayn.
    Lukáts Andor így is közel kerül Max egyszerre nyers, szentimentális, gyengét játszva önsajnáló, szikkadt patriarcha-terrorista figurájához. Dióssi Gábor az örökké letorkolt, rejtetten feminin Sam egyetlen lázadó mondatát izgatott némajátékkal készíti elő. Géczi Zoltán kissé elsápasztja a provokáló Lenny arcátlan pimaszériáját. Nagy Dániel Viktor egyszer nagyképűsködéssel, egyszer sértett önérzettel árnyalja a bumburnyák bokszoló Joeyt. Ilyés Róbert és Szalay Marianna játéka a felfogás foglya. Teddy durváskodással kompenzált gyöngesége és Ruth kibontakozó szajhasága egyaránt az általános klisészínjátszás martaléka lesz. Pedig ők is, akár a darab többi szereplője, frusztráltak és élettanilag impotensek, történetük a metafizikai kilátástalanság börtönébe van zárva, csakhogy létezésük pinteri kódját banális kulccsal nem lehet megfejteni.
    […]

     

    (a két előadásról szóló cikkből csak a Latinovits Színház Hazatérés-éről szóló részt idéztük)
     

    Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

    • Budaörsi Játékszín

    Színház-választó

    Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!
    • budapesti
    • vidéki
    • nyári
    • határon túli
    • külföldi
    • nemzetiségi
    • fesztivál
    • intézmény
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu