Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Színházak

    Budaörsi Latinovits Színház

    • Előadások
    • Galériák
    • Hírek
    • Írások
    • Műsor
    • Épület
    • Igazgatóság
    • Történet

    A sötétség hatalma Budaörsön - Budaörsi Infó

    Mómosz
    2017. november 30.
    „Abból ugyanis, hogy egy mű szépsége gyönyörűséggel tölt el bennünket, még nem következik, hogy a mű alkotóját is csodáljuk.” Plutarkhosz

    (Budaörs, 2017. november 19. – Budaörsi Infó) Az év utolsó bemutatója történt a Budaörsi Latinovits Színházban 2017. november 18-án, és vélhetően nagy feszültség generálódik a játéktéren kívül is az elkövetkező előadások előtt, nemcsak közben, mivel a különleges ülésrend és rendhagyó színpadi megoldások miatti csekély nézőhely csakis a legszemfülesebb jegyvásárlókat juttatja sikerélményhez. Ennek oka bizonyára a rendező személye, nevezetesen Alföldi Róbert.

    Nem szabad képmutatónak lennünk, amikor a szerzőt, Lev Tolsztojt hozzuk fel a nagy érdeklődés és felfokozott figyelem egyedüli felelősének. Tolsztoj zsigerileg a realista műfaj specialistája volt, így a világot a nyers mindennapiság szemüvegén keresztül láttató orosz író munkássága a mai szórakozni vágyó tömeget cseppet sem vonzza, inkább hogy taszítja, főleg a képernyőfüggő screenager generációt.

    Így van ez Alföldi Róbert rendezővel is, de ő a szerencsésebb kétpólusúságig jutott: vagy tenyéren hordozva imádják, vagy a földig leszidva utálkoznak a munkáin. Hogy ez miért szerencsésebb számára? Mert mindkettőnek hír- és nagyon hasznos marketingértéke van, míg Tolsztoj csak a legkifinomultabb művészetfogyasztók előtt jelenik csupán meg. Alföldi pedig kiváló szakember nemcsak színészként, hanem rendezőként is egyaránt.

    Bizonyára a színházigazgató az ötéves mandátumának lejárása előtt, még az új pályázat meghirdetése előtti hetekben valami nagyon hangos produkcióval akarta felhívni a döntéshozók figyelmét a színházra és rendhagyó számokkal előrukkolni. Nem is kérdés, hogy Alföldinek kellett-e jobban a budaörsi munka, vagy a budaörsi színháznak egy nagy név.
    Bármi is mozgassa az intézmény cselekményszálait, A sötétség hatalma, pestiesen szólva, ’nagyot üt’ azoknak a szerencsés nézőknek, akik jegyhez jutnak. Tehát a számítás be fog jönni, valóban nagyszerű és emlékezetes élményt nyújtó előadással kápráztatja el a nagyérdeműt Frigyesi András. Akik pedig sikertelenül jártak vagy fognak járni a jegyekkel kapcsolatban, azoknak íme egy bonmot az előadásból: „Nincs élet bánat nélkül.”

    Benne van minden, ami egy csontig hatoló dramatikus katarzishoz szükséges: ráeszmélés a sérülékeny emberi valónkra, a vágyvezéreltség hátulütőire, a legkisebb közös többszörös, a kapzsiság és a pénzéhség mindenkiben megtalálható lélekroncsoló bugyraira. „A lóra kapott koldus agyonhajszolja paripáját” – írja Shakespeare (VI. Henrik) az olyan esetekre utalva, amikor a pénzszűkében lévő hirtelen nagy vagyonhoz jut. A pazarlás és a tékozlás szinte törvényszerűen következik mindebből, de még oroszföldön is előbb pókhálóssá repeszti, majd szilánkokká töri a lelket a bűnnel szerzett vagyon.

    Mindezt meggyőző erővel, félelmetes expresszivitással adják elő a színészek, akik közül a helyi társulat tagjai – Spolarics Andrea, Ilyés Róbert, Bregyán Péter, Bohoczki Sára – is a lehető legtöbbet akarják, és bizony tudják kihozni magukból.

    Külön említésre érdemes Páder Petra, aki Marina szerepében szinte két szintet lépett egyszerre fel a színészi játék nem éppen könnyen teljesíthető grádicsain a korábbi játékához képest. Sokoldalúsága lehetővé teszi számára minden karakter eljátszását, de a tragikára jellemző szerepkörökből tör fel belőle az elementáris tehetség, habár ebben ritkán tündököl.

    A vendégszínészek, mint Balsai Móni és Brasch Bence üdesége megforgatja a budaörsi színpad néha állottnak érződő levegőjét. Harsányak, élénkek és a színpadi elrendezések ellenére (tkp. a nézők keretként ülik a játékteret és keresztül-kasul járnak-kelnek köztük a színészek) mégis képesek elhitetni a nézővel, hogy teátrumban van és nem valami kötélzet nélküli ökölvívó mérkőzésen.

    Pedig nagyon tudatosan próbálkozott az alkotógárda a minél nagyobb hatásfokú elidegenítésen: az ülésrend eleve nem engedi, hogy a közönség belesimuljon a statikus passzivitásba, a színészek cikázása óvatosságra és folyamatos fejforgatásra sarkallja, ami kizökkenti az inaktív megfigyelésből. A zavaró fényár és a fülsértő hangbetétek mind-mind a kényelmi faktor ellen dolgoznak, hogy még jobban kidomborítsa a cselekmény nem éppen vidám és kellemes hangulatát, amit a lepukkant külsőségek (díszlet, jelmez) tovább szomorítanak.

    Palugyai Sári által alakított kislány, Anyutka karaktere mintha szándékosan ki lenne ebből a reménytelen atmoszférából ragadva (ő az egyetlen, akit nem érint a slumosodás, szövege és cselekvése végig ártatlan), mint a romlatlan fiatalság mementója, Spielberg piros kabátos kislánya abból a listás filmből. Ellenpárja Székely B. Miklós Mitricse, akinek szerepét a dramaturg annyira megnyeste, hogy jelentéktelenné és súlytalanná vált a történetben és egy olyan iszákos, akit sose látunk vedelni, csak arról beszélni.

    Tolsztoji munkáról lévén szó, nem szabad elsiklani a vallási-erkölcsi tartalom mellett sem, ami szinte a szerző vízjele. A történet idején és helyszínén még jelen van az Isten, de olyan messzire csak lassan és elfáradva érkezett meg, így nem annyira közvetlenül befolyásolja a normákat és a lelkiismeretet. Ezért csupán a tettek megbánásakor van jelen, nem a végrehajtásukkor. Ha szóba is kerül, akkor is csak távoli viszonyulási pontként utalnak rá, üres hivatkozássá lesz, puszta reflex.

    Tekintettel arra, hogy Tolsztoj egy valós esemény alapján írta meg A sötétség hatalmát, egy csipet segítséget kapunk annak elképzelésére, hogy az előző századforduló környékén milyen is lehetett a vidéki orosz élet. Pontosan olyan, mint manapság, méghozzá bárhol: a lelki defektusok és a szenvedélyek viharában navigáljuk az életünket, ahol a morálnak meg kell küzdenie a kormányhoz jutásért.

    http://www.budaorsiinfo.hu/blog/2017/11/20/szinhazi-kritika-a-sotetseg-hatalma-budaorson/

    Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

    • Budaörsi Játékszín

    Színház-választó

    Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!
    • budapesti
    • vidéki
    • nyári
    • határon túli
    • külföldi
    • nemzetiségi
    • fesztivál
    • intézmény
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu