Portré
Gyuriska János
színész
rendező
Életrajz
Az ember titok - írta bátyjához írt levelében Dosztojevszkij. Néhány évtizeddel később Einstein is "hozzátette" a magáét, miszerint: a világon vagy minden csoda, vagy semmi sem az.
Titok és csoda - ezek tartják a színházat, mint Stonehenge köveit, a lebegő levegőben. Ahol már a gondolatnak gravitációja van. Ahol színes tintákkal álmodunk, és játszótársak akarunk lenni - ember az emberrel embert játszik, s tanúik emberek. Ahogy egykor felálltunk a körből, épp csak felmutatni valamit. Ahogyan gyermeket nevelünk: a szülő megmutat és játszik - a gyerek utánoz, mert játszik.
Tizenkilenc órakor hát újra-ősrobbanunk, ám hét perccel később a nézők szemében gyúlnak a teremtés legelső tüzei.
De halkan!
Kezdünk.
Válassza ki a keresett személy nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!
-
Interjúk
„Mindig egy lépéssel a világ változása előtt” – interjú Balázs Attila fesztiváligazgatóval a TESZT 15 évéről
Tizenötödszörre vázolt sűrített képet az elmúlt egy év valóságáról, a világ aktuális állapotáról a Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó – TESZT. Honnan indult, és merre tart a seregszemle – erről kérdeztük Balázs Attila fesztiváligazgatót, a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház vezetőjét. -
Interjúk
„Olyan nyugalmat és felszabadultságot máskor nem érzek, mint éneklés közben”
Mezei Kinga színész, rendező, a Zentai Magyar Kamaraszínház művészeti vezetője. Legutóbbi rendezése a Hidegpróba Sziveri János költő és Benes József képzőművész életéből és alkotásaiból inspirálódik. Szerda Zsófia -
Művészek írták
Tragédia (Oidipusz éneke) – Világpremier
Szophoklész tragédiát írt, nem drámát – állítja a rendező. A tragédia szakrális forma. Amit hét színésszel: nem pszichológiai elemzésekre épülő dialógusokból formál meg az író-rendező. A kórusszerű vagy szóló dalok, a szakrális zeneiség, a költői tér és fények adják a teátrális formát. Az archaikus szöveg is a – szárd eredetű – Alessandro Serráé, ugyanő tervezte a díszletet, fényeket, ruhákat is. Szegő György